1. Σύμφωνα με τον Tritle, L.A., "Tatzates' Flight and the Byzantine-Arab Peace Treaty of 782", Byzantion 47 (1977), σελ. 296-300, αυτό το οποίο οι πηγές παρουσιάζουν ως μίσος ανάμεσα στον Τατζάτη και το Σταυράκιο είχε βαθύτερα αίτια. Ο Αρμένιος στρατηγός είχε διορισθεί από τον αυτοκράτορα Κωνσταντίνο Ε' (741-775), ενώ ο Σταυράκιος ήταν ο κυριότερος σύμβουλος της αυτοκράτειρας Ειρήνης. Η επιρροή των παλαιών συνεργατών του Κωνσταντίνου στα πολιτικά πράγματα είχε μειωθεί σημαντικά με την άνοδο της Ειρήνης στο θρόνο και, όπως ήταν φυσικό, οι σχέσεις τους με το νέο καθεστώς και τους παράγοντές του ήταν τεταμένες. Ο Τατζάτης πίστευε, πιθανότατα, ότι επίκειται η αντικατάστασή του από την αυτοκράτειρα και προτίμησε να ενεργήσει πρώτος. 2. Ο Dölger, F., Regesten der Kaiserurkunden des oströmischen Reiches, 1 (Munich-Berlin 1924), σελ. 340, χρονολογεί λανθασμένα την υπογραφή της συνθήκης το 781. 3. Σύμφωνα με τον Lilie, R.-J., Byzanz unter Eirene und Konstantin VI. (780-802), σειρά Berliner Byzantinische Studien 2 (Frankfurt am Main 1996), σελ. 152, το ποσόν το οποίο έπρεπε να καταβάλλουν οι Βυζαντινοί ανερχόταν σε 70.000 χρυσά νομίσματα. 4. Ο Treadgold, W.T., The Byzantine Revival 780-842 (Stanford, California 1988), σελ. 69, χρονολογεί το τέλος της εκστρατείας τον Αύγουστο του 782 και όχι το Σεπτέμβριο, οπότε θεωρεί ότι υπεγράφη η συνθήκη. Όμως η εκκένωση των βυζαντινών εδαφών πρέπει να έγινε μετά την υπογραφή της συνθήκης και όχι πριν, αφού στη συμφωνία προβλεπόταν και η αποχώρηση των Αράβων. 5. Η ταπεινωτική φύση των όρων της συνθήκης, με την οποία οι Βυζαντινοί, ενώ αρχικά βρίσκονταν σε πλεονεκτική θέση, εξαναγκάστηκαν κατόπιν να καταβάλλουν στους Άραβες τεράστια χρηματικά ποσά ως φόρο υποτέλειας, αναγνωρίζεται και από τους Treadgold, W.T., The Byzantine Revival 780-842 (Stanford, California 1988), σελ. 70, 78, και Tritle, L.A., "Tatzates' Flight and the Byzantine-Arab Peace Treaty of 782", Byzantion 47 (1977), σελ. 279. 6. Η θέση της Ειρήνης ήταν επισφαλής διότι, τυπικά, είχε μόνον την επιμέλεια του ανήλικου γιου της Κωνσταντίνου Στ', όχι την απόλυτη εξουσία. Παράλληλα, πολλά άτομα του περιγύρου της ανήκαν ακόμη στο παλαιό καθεστώς του Κωνσταντίνου Ε' και ήταν πιστοί εικονομάχοι, σε αντίθεση με την ίδια, σκοπός της οποίας ήταν η αναστήλωση των εικόνων. |