1. Η πληροφορία αυτή βρίσκεται στο άρθρο της Μιράντας Τερζοπούλου-Αναστασιάδη με τίτλο «Η Ποντιακή λαογραφία μέχρι σήμερα και τα προβλήματά της», Αρχείον ΠόντουΛΗ΄ (1983), σελ. 773. 2. Sathas, C. - Legrand, E., Les exploits de Digenis Akritas, d’apres le manuscrit unique de Trebizonde (Παρίσι 1875). Το χειρόγραφο βρέθηκε από τον Πόντιο λόγιο Σάββα Ιωαννίδη στη μονή Σουμελά. Το 1887 ο ίδιος εξέδωσε το έπος στο τυπογραφείο Ν.Γ. Κεφαλίδου στην Κωνσταντινούπολη με τον τίτλο Βασίλειος Διγενής Ακρίτης ο Καππαδόκης, υπομνηματισθέν εκδίδοται υπό Σ. Ιωαννίδου. 3. Σύμφωνα με τον Bryer η επαναλειτουργία το 1830 της οδού Τραπεζούντος-Ταυρίδος και οι ευνοϊκές προς το (εξωτερικό) εμπόριο συνέπειές της υπήρξαν, πολύ περισσότερο και από τις μεταρρυθμίσεις, από τους κυριότερους παράγοντες αλλαγής για τους Έλληνες του Πόντου, που «το 1856 είχαν ήδη αναδυθεί από τις μάλλον φεουδαρχικές συνθήκες του προηγούμενου αιώνα και είχαν εισέλθει κατά το ήμισυ στο σύγχρονο κόσμο». Βλ. Bryer, A.A.M., “The Pontic revival and the New Greece”, στο The Empire of Trebizond and the Pontos Variorum Reprints (Λονδίνο 1980), σελ. 180. 4. Ο ελληνικός εθνικός τύπος στον Εύξεινο Πόντο πρωτοεμφανίστηκε στα τέλη του 19ου αιώνα. Το διάστημα 1880-1920 εκδόθηκαν 29 εφημερίδες, 7 περιοδικά και μερικά ετήσια ημερολόγια». Βλ. Αγτζίδης, Β., «Ο ελληνικός τύπος στον Εύξεινο Πόντο, 19ος-20ός αιώνας», Ιστορικά 24-25 (1996), σελ. 267-293. 5. Κυριακίδου-Νέστορος, Ά., Η θεωρία της ελληνικής λαογραφίας. Κριτική ανάλυση4 (Αθήνα 1997), σελ. 56-57. 6. Ιωαννίδης, Σ., Ιστορία και Στατιστική της Τραπεζούντος και της περί ταύτην χώρας ως και τα περί της ενταύθα ελληνικής γλώσσης (Κωνσταντινούπολη 1870). 7. Τριανταφυλλίδης, Π., Η εν Πόντω ελληνική Φυλή, ήτοι τα Ποντικά (Αθήναι 1866), Προλεγόμενα σελ. ε'-θ'. Βλέπε το αντίστοιχο παράθεμα. 8. Το κλίμα αυτό του «εξελληνισμού-εξαρχαϊσμού» εκφράστηκε μεταξύ άλλων και στη μετονομασία «προς το ελληνικότερον» των μαθητών των σχολείων από τους δασκάλους τους. Για το Φροντιστήριο Τραπεζούντας γνωρίζουμε ότι την πρακτική αυτή καθιέρωσε ο Σάββας Τριανταφυλλίδης, πατέρας του Περικλή, γύρω στο 1820. Ενδεικτικό είναι ότι οι δύο πρωτοπόροι της συλλογής ζώντων μνημείων, ο Σάββας Ιωαννίδης και ο Περικλής Τριανταφυλλίδης, τη συνέχισαν. Γνωρίζοντας από κείμενο του δευτέρου στους Φυγάδες τη μέγιστη συμβολική σημασία που προσέδιδε στην ονοματοθεσία, μπορούμε να κρίνουμε με αρκετή βεβαιότητα ότι μέσω της μετονομασίας αυτής οι λόγιοι δάσκαλοι έκαναν κάτι παραπάνω από το να προμηθεύσουν στους νεότερους λαμπρά παραδείγματα προς μίμηση: καλούσαν το «πνεύμα» των αρχαίων να ενσαρκωθεί στους μαθητές τους προσδοκώντας έτσι την αναβίωση του ελληνισμού. 9. Ιωαννίδης, Σ., Ιστορία και Στατιστική της Τραπεζούντος και της περί ταύτην χώρας ως και τα περί της ενταύθα ελληνικής γλώσσης (Κωνσταντινούπολη 1870). 10. Τερζοπούλου-Αναστασιάδη, Μ., «Η Ποντιακή λαογραφία μέχρι σήμερα και τα προβλήματά της», Αρχείον Πόντου ΛΗ΄ (1983), σελ. 775. 11. Σουμελίδης, Γ., «Ακριτικά Άσματα», Αρχείον Πόντου Α΄ (1928), σελ. 47-96, ιδίως σελ. 48. 12. Dawkins, R.D., “The recent study of folklore in Greece”, στο Papers and transactions of the Jubilee Congress of the Folklore Study(1930), σελ. 121-137. 13. Τριανταφυλλίδης, Π., Οι Φυγάδες, δράμα μετά μακρών προλεγομένων περί Πόντου(Αθήνα 1870), σελ. 1. 14. Τριανταφυλλίδης, Π., Οι Φυγάδες, δράμα μετά μακρών προλεγομένων περί Πόντου (Αθήνα 1870), σελ. 49-50. Για το εν λόγω άσμα βλέπε το αντίστοιχο παράθεμα. 15. Bryer, A.A.M., “The Tourkokratia in the Pontos, some problems and preliminary conclusions”, Neo-Hellenika I (Austin Texas 1970), σελ. 30-54. 16. Τριανταφυλλίδης, Π., Οι Φυγάδες, δράμα μετά μακρών προλεγομένων περί Πόντου(Αθήνα 1870), σελ. 1. 17. Πηγή: Εξερτζόγλου, Χ., Εθνική ταυτότητα στην Κωνσταντινούπολη τον 19ο αιώνα. Ο Ελληνικός Φιλολογικός Σύλλογος Κωνσταντινούπολης, 1861-1912 (Αθήνα 1996), σελ. 34. 18. Ποντιακά Φύλλα, έτος Β΄, τεύχ. 15 (Μάιος 1937), σελ. 119. Από την ομιλία του Α. Μπακάλμπαση, βουλευτή Ροδόπης, κατά τη διάρκεια του εορτασμού της επιστημονικής πεντηκονταετηρίδας του Οικονομίδη. 19. Λεξικογραφικό Δελτίο της Ακαδημίας Αθηνών(Αθήνα 1958), έκδοση post mortem. 20. Κυριακίδου-Νέστορος, Ά., Η θεωρία της ελληνικής λαογραφίας. Κριτική ανάλυση4 (Αθήνα 1997), σελ. 67. 21. Τριανταφυλλίδης, Π., Οι Φυγάδες, δράμα μετά μακρών προλεγομένων περί Πόντου(Αθήνα 1870), σελ. 1-2. Βλ. το αντίστοιχο παράθεμα. 22. Το 1879 οι έμποροι και οι μεσίτες αποτελούσαν το 35% των μελών του «Ελληνικού Φιλολογικού Συλλόγου Κωνσταντινουπόλεως». Πηγή: Εξερτζόγλου, Χ., Εθνική ταυτότητα στην Κωνσταντινούπολη τον 19ο αιώνα. Ο Ελληνικός Φιλολογικός Σύλλογος Κωνσταντινούπολης, 1861-1912 (Αθήνα1996), σελ. 34. Επίσης, όπως προκύπτει από τον κατάλογο στο τέλος του βιβλίου του Σάββα Ιωαννίδη, οι συνδρομητές των μεμονωμένων μελετών ήταν κατά κύριο λόγο έμποροι και μετανάστες. 23. Τριανταφυλλίδης, Π., Οι Φυγάδες, δράμα μετά μακρών προλεγομένων περί Πόντου(Αθήνα 1870), σελ. 1-2. Βλ. το αντίστοιχο παράθεμα. 24. Τριανταφυλλίδης, Π., Οι Φυγάδες, δράμα μετά μακρών προλεγομένων περί Πόντου (Αθήνα 1870), σελ. 1-2. Βλ. το αντίστοιχο παράθεμα. 25. Αγτζίδης, Β., «Ο ελληνικός τύπος στον Εύξεινο Πόντο (19ος-20ός αιώνας)», Ιστορικά24-25 (1996), σελ. 267-293 (βλ. παραθέματα). 26. Τριανταφυλλίδης, Π., Οι Φυγάδες, δράμα μετά μακρών προλεγομένων περί Πόντου(Αθήνα 1870), σελ. 1-2. Βλ. το αντίστοιχο παράθεμα. 27. Bryer, A.A.M., “The Pontic revival and the New Greece”, στο The Empire of Trebizond and the Pontos(Variorum Reprints, London 1980), σελ. 186. 28. Ενδεικτικά, ο Δ. Οικονομίδης στη Γραμματική της ελληνικής διαλέκτου του Πόντουγράφει ότι προτίμησε στο έργο αυτό να θέσει ως βάση τα ιδιώματα Τραπεζούντας και Χαλδίας «ως τα μάλλον διαδεδομένα και πλείονας παρουσιάζοντα φωνητικάς αλλοιώσεις και των λέξεων παθήσεις», σελ. 6. 29. Τερζοπούλου-Αναστασιάδη, Μ., «Η Ποντιακή λαογραφία μέχρι σήμερα και τα προβλήματά της», Αρχείον Πόντου, ΛΗ΄ (1983), σελ. 775. |