Εγκυκλοπαίδεια Μείζονος Ελληνισμού, Μ. Ασία ΙΔΡΥΜΑ ΜΕΙΖΟΝΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ
z
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Αναζήτηση με το γράμμα ΑΑναζήτηση με το γράμμα ΒΑναζήτηση με το γράμμα ΓΑναζήτηση με το γράμμα ΔΑναζήτηση με το γράμμα ΕΑναζήτηση με το γράμμα ΖΑναζήτηση με το γράμμα ΗΑναζήτηση με το γράμμα ΘΑναζήτηση με το γράμμα ΙΑναζήτηση με το γράμμα ΚΑναζήτηση με το γράμμα ΛΑναζήτηση με το γράμμα ΜΑναζήτηση με το γράμμα ΝΑναζήτηση με το γράμμα ΞΑναζήτηση με το γράμμα ΟΑναζήτηση με το γράμμα ΠΑναζήτηση με το γράμμα ΡΑναζήτηση με το γράμμα ΣΑναζήτηση με το γράμμα ΤΑναζήτηση με το γράμμα ΥΑναζήτηση με το γράμμα ΦΑναζήτηση με το γράμμα ΧΑναζήτηση με το γράμμα ΨΑναζήτηση με το γράμμα Ω

Μανουήλ / Μάξιμος Πλανούδης, "Ψηφοφορία κατ' Ινδούς, η λεγομένη μεγάλη"

Συγγραφή : Κατσιαμπούρα Γιάννα (31/7/2003)

Για παραπομπή: Κατσιαμπούρα Γιάννα, «Μανουήλ / Μάξιμος Πλανούδης, "Ψηφοφορία κατ' Ινδούς, η λεγομένη μεγάλη"», 2003,
Εγκυκλοπαίδεια Μείζονος Ελληνισμού, Μ. Ασία
URL: <http://www.ehw.gr/l.aspx?id=5202>

Μανουήλ / Μάξιμος Πλανούδης, "Ψηφοφορία κατ' Ινδούς, η λεγομένη μεγάλη" (15/7/2009 v.1) Manuel Maximos / Planoudes, 'The So-Called Great Calculation According to the Indians' (15/2/2006 v.1) 
 

1. Ψηφοφορία κατ’ Ινδούς

Η πραγματεία Ψηφοφορία1κατ’ Ινδούς, η λεγομένη μεγάλη αποτελεί το σημαντικότερο έργο του Μαξίμου Πλανούδη στον τομέα των μαθηματικών επιστημών. Στην πραγματεία αυτή, που γράφτηκε περί το 1300, ο Πλανούδης χρησιμοποιεί τα σύμβολα 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, που τα αποκαλεί ινδικά, και εισάγει τη χρήση του μηδέν (τζίφρα). Επιπλέον εξηγεί ορισμένες μεθόδους υπολογισμού που τις ονομάζει ινδικές (hindu). Τα σύμβολα αυτά, εκτός από το 0, ήταν γνωστά και σε χρήση (σε περιορισμένο κύκλο) στο Βυζάντιο από τον 9ο αιώνα, όπως φαίνεται από τον κώδικα του Ευκλείδη του 888,2 καθώς και στη Δύση από το 10ο αιώνα, ενώ χρησιμοποιήθηκαν από το Λεονάρντο της Πίζας στο έργο του Liberabaci, που γράφτηκε το 1202. Στο Βυζάντιο εμφανίστηκαν για πρώτη και μοναδική φορά με την πραγματεία Αρχή της μεγάλης και Ινδικής Ψηφοφορίας, που γράφτηκε το 1252 από άγνωστο συγγραφέα.3 Ενώ όμως ο άγνωστος προγενέστερος Βυζαντινός συγγραφέας χρησιμοποιεί τη μορφή που είχε επικρατήσει στην Ιταλία, ο Πλανούδης υιοθετεί την περσική μορφή των συμβόλων, γεγονός που φανερώνει την περσική επίδραση που, μέσω της επιστημονικής κίνησης της Τραπεζούντας,4 έφτανε και στην Κωνσταντινούπολη στα τέλη του 13ου αιώνα.

Στην Ψηφοφορία ο Πλανούδης χρησιμοποιεί για πρώτη φορά το μηδέν με τη σημερινή χρήση του: το παραθέτει δηλαδή δεξιά από τα υπόλοιπα σύμβολα και διακρίνει τους αριθμούς με την κατά τάξεις παράθεση των ψηφίων τους σε «μοναδικούς» (κατά πρώτην χώραν), δηλαδή οι αριθμοί που υφίστανται μόνοι τους, από το 1 έως το 9, σε «δεκαδικούς» (κατά δευτέραν χώραν), δηλαδή οι αριθμοί από το 10 έως το 90, σε «εκατονταδικούς» (κατά τρίτην χώραν), δηλαδή οι αριθμοί από το 100 έως το 900, ακολουθούν δε ο χιλιάδων αριθμός, ο των μυριάδων, ο των δεκάδων μυριάδων κ.ο.κ. Με αυτό τον τρόπο ο Πλανούδης μπορεί να παραστήσει οσοδήποτε μεγάλα μεγέθη, γεγονός που διευκολύνει ειδικά τη μελέτη της αστρονομίας.

Στο υπόλοιπο έργο ο Πλανούδης πραγματεύεται και εξηγεί τις τέσσερις βασικές αριθμητικές πράξεις (πρόσθεση, αφαίρεση, πολλαπλασιασμό και διαίρεση). Πραγματεύεται επίσης ζητήματα αστρονομίας, μεταξύ αυτών το ζωδιακό κύκλο και τις υποδιαιρέσεις του. Τέλος, ιδιαίτερο βάρος δίνει στη μελέτη της εξαγωγής της τετραγωνικής ρίζας. Αφού παρουσιάσει τη μέθοδο του Θέωνος του Αλεξανδρέως και την ινδική, προτείνει ένα δικό του τρόπο που στηρίζεται στη μετατροπή του αριθμού σε μοίρες και η τετραγωνική ρίζα προκύπτει κατά μείζονα προσέγγιση. Δεν είναι ο πρώτος που χρησιμοποιεί αυτή τη μέθοδο, η οποία ήταν ήδη γνωστή στους σχολιαστές του Ευκλείδη και του Πτολεμαίου και ανάγεται πιθανόν στον Ίππαρχο. Ωστόσο, καταδεικνύει τη βαθιά γνώση των μαθηματικών επιστημών που διέθετε ο Πλανούδης.

1. Η λέξη ψήφος σήμαινε αριθμός. Βλ. Αριστοτέλης, Σοφ. Έλ. 1, σελ. 161.

2. Στο περιθώριο αυτού του κώδικα υπάρχουν ορισμένα σχόλια που χρησιμοποιούν αραβικούς αριθμούς. Βλ. Wilson, N.G., Οι λόγιοι στο Βυζάντιο (Αθήνα 1991), σελ. 296.

3. Ο κώδικας αυτός βρίσκεται στο Παρίσι, MS. Suppl. gr. 387. Ο Πλανούδης είχε μελετήσει και χρησιμοποιήσει την πραγματεία αυτή, που την είχε δανειστεί από το Γεώργιο Βέκκο, όπως φαίνεται από την αλληλογραφία του. Βλ. Treu, M., Maximi Monachi Planudis Epistulae (Breslau 1890, επανεκτύπωση Amstelodamum 1960), αρ. 46, σελ. 64-66.

4. Βλ. Tannery, P., “Les chiffres arabes dans les manuscrits grecs”, Mémoires Scientifiques 4 (1920), σελ. 199-205.

     
 
 
 
 
 

Δελτίο λήμματος

 
press image to open photo library
 

>>>